مهدی ربوشه: مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت خود در اینتراخت و تیم ملی صحبت کرده است. او درباره علی کریمی نیز اظهارات جالبی دارد.

  • شرایط مهدوی‌کیا در اینتراخت تغییر چندانی نکرده است. قبول دارید؟

فعلا که در تعطیلات به سر می‌بریم. حالا کسی نیست که از شرایط متفاوت و سخت من در اینتراخت بی‌خبر باشد. ضمن اینکه امیدوارم در نیم‌فصل دوم شرایط من و تیمم تغییر کند و بتوانم بیشتر و بهتر بازی کنم و اینتراخت هم وضعیت مناسبی را در جدول بوندس‌لیگا پیدا کند.

  • فکر می‌کنید تیم‌تان پایان فصل چه جایگاهی در بوندس‌لیگا داشته باشد؟

پیش‌بینی‌اش سخت است. نیم‌فصل دوم سال گذشته را خوب شروع کردیم و اتفاقا به هدف خود رسیدیم. فقط امیدوارم این بار هم بازی‌های نیم‌فصل دوم را با
یک پیروزی شروع کنیم.

  • ماجرای پست تخصصی شما و ایده متفاوت سرمربی اینتراخت به کجا رسید؟

آقای فونکل اطمینان داده که دیگر در پست مدافع از من استفاده نکند و بیشتر در پست تخصصی‌ام یعنی هافبک راست به من بازی بدهد. من هرگاه در اینتراخت در پست خودم بازی کرده‌ام نمایش خوبی داشته‌ام.

  • راجع به بازی تیم ملی مقابل گالیسیا چه نظری دارید؟

این بازی به طور حتم به کادر فنی کمک کرد تا بهتر از قبل نسبت به بازیکنان شناخت پیدا کند. متاسفانه در این اردو حضور نداشتم. چون به زودی تمرینات اینتراخت شروع می‌شود.

  •  اما این بازی‌های تیم ملی برنامه لیگ برتر را مختل کرده است. نظرتان چیست؟

متاسفانه تقویم فوتبال ما با تقویم فیفا همخوانی چندانی ندارد. من از دور، خبرها را می‌شنوم و ناراحت می‌شوم که چرا برنامه فوتبال ما هنوز شکل و انسجام چندانی ندارد. البته چون از نزدیک شاهد اتفاقات فوتبال ایران نیستم نمی‌توانم قضاوت کنم. اما پیشنهاد می‌کنم مسئولان فدراسیون از برنامه‌ریزی بوندس‌لیگا الگوبرداری کنند.

  • اینجا انتقادات از علی دایی شدت بیشتری به خود گرفته است. عده‌ای به هر بهانه‌ای از سرمربی تیم‌ملی انتقاد می‌کنند. نظرتان چیست؟

ببینید، علی دایی حق دارد هر کاری که به نفع تیم ملی است انجام دهد. هیچکس نمی‌تواند او را مقصر بداند. او سرمربی تیم ملی است و می‌خواهد در هر فرصت مغتنمی بازیکنانش را در اختیار داشته باشد. در مورد برنامه‌ریزی برای تیم ملی و رقابت‌های لیگ هم باید از فدراسیون فوتبال بخواهیم نظم و انضباط داشته باشد. اینجا همه چیز روشن است. برنامه بازی‌ها تا پایان فصل به روز و ساعت مشخص است. تیم‌ها بدون نگرانی برنامه بدنسازی و فنی‌شان را دنبال می‌کنند.

  • آقای مهدوی‌کیا، عده‌ای اعتقاد دارند شما همواره سعی می‌کنید در فضای بین دایی و مخالفانش از جمله علی کریمی موضع بی‌طرف اتخاذ کنید. نظر خودتان چیست؟

 من به عنوان یک بازیکن همیشه به فلسفه مربیانم احترام گذاشته‌ام. دایی دیروز همبازی من بود. مشکلی با هم نداشتیم. امروز سرمربی تیم‌ملی است و من به خودم اجازه نمی‌دهم درباره تصمیمات او اظهارنظر کنیم.

  • اما در مورد علی کریمی هم همین رویه را در پیش گرفته‌اید. درست است؟

برنامه 90 یادتان هست. من آنجا به صراحت از علی کریمی دفاع کردم. الان هم می‌گویم کریمی بازیکن بزرگی است. مشابه او حداقل تا 10 سال دیگر در فوتبال ما پیدا نمی‌شود.

  • اگر در موقعیتی مشابه کریمی بودید و علی دایی حتی برای حضورتان در تیم ملی به رختکن ورزشگاه آزادی می‌آمد، چه واکنشی نشان می‌دادید؟

من هیچ وقت خودم را به جای علی کریمی  قرار نمی‌دهم. اما اگر در چنین موقعیتی قرار می‌گرفتم با جان و دل دعوت تیم ملی را می‌پذیرفتم. تیم ملی برای من پایان هرگونه اختلافات شخصی است ضمن اینکه من قبلا  در این موقعیت قرار گرفتم. یکی، دو بار دعوت نشدم تا جایی که همه رسانه‌ها از اختلاف من و دایی صحبت کردند اما وقتی دایی من را دعوت کرد با کمال میل پذیرفتم. چون برای من، تیم ملی از هر مسئله‌ای مهم‌تر است.

  • عده‌ای معتقدند کریمی دوران بسیار خوبی را به لحاظ فنی سپری می‌کند. نظرتان چیست؟

درباره علی کریمی باید بگویم که اگر ما یاد بگیریم که به تصمیمات بازیکن احترام بگذاریم بالطبع بازیکن نیز به تصمیمات ما احترام می‌گذارد. از این گذشته کریمی در این مقطع تصمیم گرفته به تیم ملی نیاید. شاید نظر کریمی بعدا تغییر کند. پس بهتر است با حاشیه‌سازی کاری نکنیم که او در تصمیم‌ خود تجدیدنظر نکند.

  • شما با مربیان زیادی در تیم ملی کار کرده‌اید. فکر می‌کنید دایی چه تفاوتی با مربیان سابق تیم ملی دارد؟

دایی مربی جوانی است. دو، سه سال است که کارش را شروع کرده است. با نصف بازیکنان فعلی تیم ملی همبازی بوده و بنابراین شناخت خوبی از آنها دارد. او از افتخارات فوتبال ما محسوب می‌شود و مطمئن هستم که توانایی بردن تیم‌ملی به جام جهانی را دارد.

  • اما عده‌ای به او انتقاد می‌کنند و می‌گویند دایی نباید مدام لیست تیم ملی را تغییر دهد، نظرتان چیست؟

من نمی‌توانم درباره فلسفه مربیگری دایی حرفی بزنم. به من ارتباطی ندارد اما اگر منظورتان جوانگرایی است باید بگویم دایی شجاعت انجام این کار را دارد.

  • آقای مهدوی‌کیا، خود شما واقعا به حضور بازیکنان جوان تا چه حد اعتقاد دارید؟ تا به حال به جایگزین خود فکر کرده‌اید؟

(می‌خندد) من نباید به جایگزین خودم فکر کنم. اما در مورد حضور بازیکنان جوان باید بگویم من 30 بازی ملی را به خاطر همین اعتقادم از دست دادم. می‌توانستم به تیم ملی بیایم اما فضایی را ایجاد کرده‌ام که امثال حسین کعبی و جواد کاظمیان بیشتر مورد توجه قرار گیرند. شاید اگر خودخواه بودم حالا 30 بازی ملی دیگر نیز به کارنامه‌ام اضافه می‌شد.

  • در مورد بازی‌های آینده تیم ملی چه نظری دارید؟

ما محکوم به شکست کره‌جنوبی و عربستان هستیم. در ضمن در فوتبال ما طی چند ماه اخیر یک اتفاق خیلی بزرگ رخ داد؛ خوشحالم که مربی دوران نوجوانی من بالاخره به حق خودش رسید. آقای دوستی توانایی بالایی دارد و امیدوارم همه مربیان ملی در کارشان موفق باشند.

کد خبر 72255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز